torsdag 1 januari 2009

Jobbigt slut och gott nytt.

Var hos en av makens bröder på nyårsfirande. 7 par varav vi var de enda som inte hade barn, det var då det började bli lite jobbigt. Sen kom ett par med sina tvillingar... Det var så klart jobbigt det också. Har inte träffat tvillingar så nära tidigare eller efter våra förlossningar snarare. Sen åt vi en trevlig middag och det kom så klart frågor. Frågon kom om det finns en chans att kunna få barn och svaret blir att det finns en lösning hur en eventuell graviditet går till men om det funkar det har vi ingen aning om och vågar inte hoppas på. Svaret var tydligen inte tillfredställande utan frågan kom upp igen och igen. Men är det så svårt att acceptera svaret att vi inte vet!? Och inte vågar hoppas!? Det slutade med att jag tjöt och vi åkte hem strax efter tolvslaget. Jag orkade inte säga hej då utan mannen fick gå in säga hej och att vi åker för Lisen är ledsen. Jag tror de förstod.

Idag skulle den andra brodern komma på middag med gravida hustrun. Jag stortjöt och menade att jag inte orkade träffa henne. Sen visade det sig att hon inte ska följa med för att hon tycker det är jobbigt att träffa mig. Känner mig som en spetälsk just nu. Mannens förklaring är att hon vill glädjas åt sin graviditet och det inte är så lätt om jag tjuter. Jävligt jobbig situation tycker att att det är och jag vet inte om jag ska skratta för att jag är så lättad att hon inte kommer eller gråta för att hon inte vill träffa mig. I min lilla värld har jag fått för mig att hon är rädd att jag smittar... Träffar hon mig kommer hon att förlora sitt barn... Så kan det omöjligt vara men tankarna spelar en spratt ibland.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej vännen. Måste säga att jag tycker hon är lite löjlig som inte vill komma. Som att hon inte skulle kunna glädjas åt sin grav. för att du är ledsen? Nej.. Trist att du blev så ledsen på nyår men jag förstår. När jag haft mitt "lilla" missfall mådde jag pyton och jag kan inte ens sätta mig in i din sits. Men OM ni beslutar er för att gå vidare är ju det upp till er och ni ska ju inte behöva redovisa för alla hur och när ni tänkt er att försöka igen eller hur? Nu till något roligare: Du frågade om wallisarna. Om du tittar på min blogg finns en liten sida som heter "webbshop" längst uppe till höger. Kika där, finns länk. Jag har de hemma ;-) Bra priser nu med. Ta hand om dig. Kram från mig.

Anonym sa...

Suck... känner igen det där... dock kände jag inte de där ångestkänslorna utan de blev förbytta till sorg... min bästa vän var gravid samtidigt som mig och var beräknad till mitten av december. Och hon slutade helt att höra av sig, ville inte träffa mig eller komma på flickornas dag.

Många är nog rädda att det skall "smitta"... att bara vetskapen om att sådant här händer skall göra så att deras barn dör.

Har mött det så många gånger själv. Tyvärr.

Ps. Men ni har ju barn, fyra små krabater i Himlen... Ni är inte barnlösa så sett, de är bara inte hos er i fysisk form just nu. Kanske hjälper den tanken...? Annars så raderar du bara min kommentar. Vi sörjer så olika. Ds

Anonym sa...

Hej,jag vill bara berätta att jag vet hur jobbigt det kan kännas mellan varven,vi har 3 änglar i himmelen och inga på jorden och med min stigande ålder (46) så lär det inte sluta som i sagorna för oss,jag valde att helt ta avstånd från mina lyckliga gravida kompisar när det var som värst,du vet sorgen den slår ju bara till och ibland när du minst anar,det har vart jättesvårt att resa kommunalt bla då det är gott om små barn på tåg/bussar jag har inte klarat utav att se in i deras livfulla ögon utan har fått rusa av eller helt börja titta åt ett annat håll tänka på annat,skitjobbigt!
Blivit både arg ledssen och upprörd i situationer med barn inblandat tex stressade arga föräldrar som rycker o sliter i sina små och jag tänker då "att dom fick minsann och uppskattar inte det dom fått"
Ja det är mycket som varit tungt inte minst folks frågor och kommentarer..många tror att det bleknar med tiden,visst till viss del men att veta att man aldrig fick barn när man så hett velat har satt djupa spår inom mig och än idag kan jag gråta och i synnerhet när jag ser på min man och vet hur mycket han längtat och gör fortfarande,jag har till o med bett honom skaffa en yngre kvinna..
Ja det gör ont att inte få barn det gör ont att veta att man skulle ha haft...

Jag förstår dig så väl,det var väl det jag ville berätta bara så att du vet att du inte är ensam med dina tankar och din sorg.
Massa tankar och en stor kram från Greta

Anonym sa...

Kära Lisen, inte kan hon tro att du smittar! Det ligger nog närmare till hands att hon "skäms" för att hon är gravid och inte du.. Det har absolut inget ned dig att göra, bara henne själv. Förstår du hur jag menar?

Men att tjata på ett till synes barnlöst par och fråga om och om igen, det är så totalt okänsligt! Jag förstår att du gick utan att säga hejdå.

Kram

Anonym sa...

Hej! Hittat in här till din blogg. Beklagar din sorg..
Jag undrar lite vad det är för sjukdom du har.. Hade själv blodproppar i moderkakan den första graviditeten

Anonym sa...

Får man ställa en dum fråga till hur du märkar av sjukdomen på andra sätt

Anonym sa...

Okej tack för ditt svar.. Får läsa på lite om detta tror jag. Hoppas snart att ni får barn som kan vara med er här nere på jorden med